Rengaspainevalvonta / TPMS

Rengaspainevalvonta / TPMS

Uusissa autoissa on jo vuosia ollut käytössä rengaspainevalvonta, yleensä niin sanottuna epäsuorana järjestelmänä jolloin auton renkaanvaihdon yhteydessä ei ole ollut tarpeita erityistoimenpiteisiin. Vuonna 2014 uusissa autoissa pakolliseksi tulleet tarkemmat järjestelmät vaativat yleensä renkaaseen asennettava painetunnistinventtiili (ns. suora järjestelmä). Tämä voi aiheuttaa lisätöitä ja kustannuksia renkaanvaihdon yhteydessä. Koulutettu ja ammattitaitoinen henkilökuntamme kertoo mielellään lisää. Alapuolella olevasta hinnastostamme näette yleisimmät veloituksemme. Tutustu myös alempana olevaan sanastoon rengaspainevalvonnasta.

Sanasto

  • Epäsuora järjestelmä: Auto laskee rengaspaineet ABS antureita apuna käyttäen. Reagointi hitaampaa kuin suorassa järjestelmässä. Ei vaadi yleensä nollaamista renkaanvaihdon yhteydessä (pois lukien BMW, Mercedes-Benz)
  • Suora järjestelmä: Auto tunnistaa rengaspaineet paineventtiilin avulla. Jokaisessa renkaassa on oma anturinsa venttiilissä jolloin saadaan pyöräkohtainen tieto tarkasti. Vaatii osassa autoissa uudelleen ohjelmoinnin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä
  • Paineventtiili / rengaspaineventtiili: Sisältää varsinaisen venttiilin lisäksi lähettimen jonka avulla auto saa tiedon rengaspaineista. TPMS: Tulee englannin kielisestä termistä Tire Pressure Monitoring System eli rengaspaineen valvontajärjestelmä.
LATAA HINNASTO